Matkustelemassa Euroopassa

Tuolla jo aiemmin mainitsinkin, että olimme kesäkuussa pari viikkoa reissailemassa Euroopassa. Tässäpä tulee nyt se lupaamani matkapostaus ja jonkinlainen kooste reissustamme. Mietin jo hetken, että jakaisin tarinan useampaan osaan, sillä niin paljon oli ihania kuvia matkasta. Menköön nyt kuitenkin kaikki samassa syssyssä. Here we go!

SAKSA

Lensimme ensin vauvan kanssa Frankfurtiin, jossa vietimme muutaman päivän katselemassa ja kiertelemässä lähiseutuja. Saksa on meille hieman kuin toinen kotimaa, koska mieheni käy siellä töissä. Ja ihana maa se onkin! Kertakaikkisesti. Edulliset hinnat, ystävällisiä ihmisiä ja pääosin kyllä aika kaunistakin. Sääkin sattui suosimaan meitä koko loman ajan. Lämpötilat pyörivät pääasiassa siellä 25-30 asteen hujakoilla ja aurinko paistoi. Saksassa ei tullut otettua kovin montaa järkevää kuvaa, mutta tässä muutama.

Puistossa Frankfurtissa

Bensheim

Thaimaalaista lounaaksi Wiesbadenissa

Hockenheimin F1-rata

Saksassa, ja Euroopassa ylipäätään, minua miellyttää eniten kaikki ihanat vanhat kaupungit ja rakennukset, joiden kaltaisia Suomessa ei ole lainkaan. Vanhoista rakennuksista voi jotenkin aistia elävästi vanhan ajan tunnelman, ja aika menee helposti vain ihastellessa ja ihmetellessä niistä huokuvaa kauneutta ja fiilistä. Välillä on ihan hauska pysähtyä miettimään millaista elämä kenties silloin ennen on ollutkaan.

ITÄVALTA

Frankfurtista jatkoimme matkaa autolla kohti Italiaa. Vietimme matkan varrella yhden yön Innsbruckissa ja ajoimme seuraavana päivänä maisemareittejä kierrellen Gardajärven kautta määränpäähämme. Innsbruck oli todella positiivinen yllätys. En ollut etukäteen tutustunut kaupunkiin juurikaan ja se osoittautuikin paljon suuremmaksi kuin olin kuvitellut. Alppien katveessa maisemat olivat melkoisen upeat ja välillä oli todella epätodellinen fiilis siitä missä sitä oikein ollaankaan.

Siellä ne Alpit jo häämöttää

Pieni alppikylä matkan varrella

Innsbruck

ITALIA

Gardajärveä eivät sanat riitä kuvailemaan, ei ikipäivänä. Niin ihmeellisen ällistyttävän kaunis on tuo paikka. Ennen matkaa mieheni sanoi minulle: ”Kunhan näet Gardajärven, et enää koskaan halua mennä mihinkään muualle.” Ja oikeassa oli! No ehkä haluan muuallekin vielä mennä, mutta oli se kyllä jokaisen hehkutuksen arvoinen paikka.Tunnelma järvellä oli jotenkin aivan maaginen. Turisteista huolimatta tietynlainen rauhallisuus ja kiireettömyys ympäröi meitä koko ajan. Tosin emme pysähtyneetkään ihan pahimmassa turistisumassa. Järveltä löytyi myös useita hotellikomplekseja uimarantoineen, ja muun muassa vesipuisto ja huvipuisto. Vietimme järvellä muutaman tunnin syöden ja ihastellen näköaloja. Kävimme kiertelemässä myös vanhassa linnassa, ennen kuin meidän oli pakko jatkaa matkaa, että ehdimme vielä illaksi perille. Tänne palaamme varmasti vielä joskus pidemmäksikin aikaa.

Lago di Garda

SAMSUNG CSC

Nää pikkukadut on vaan niiin ihania.

Nää pikkukadut on vaan niiin ihania

Illansuussa saavuimme lopulta perille määränpäähämme Piedmonten alueella sijaitsevaan Castell d’Alferon pienenpieneen kylään. Majoituimme italialaisella maatilalla italialaisen perheen pitämässä majatalokompleksissa. Tällaista majoitusmuotoa kutsutaan Italiassa agriturismoksi eli maanviljelyn ja turismin yhdistämiseksi. Joissakin tällaisissa paikoissa turistit pääsevät likaamaan kätensä ja saavat osallistua myös työntekoon farmilla. Varmasti mahtava elämys hieman urbanisoituneemmille lomalaisille. Me kuitenkin jätimme tällä kertaa puutarhatyöt suosiolla puutarhurillle ja tyydyimme itse korkeintaan poimimaan yrttejä pihalta. Tilalta löytyi kasvimaiden ja marjapensaiden lisäksi myös vuohia ja kanoja, joita sai käydä katselemassa. Paikan omistajaperhe oli myös itse lomailemassa samaan aikaan majatalon puolella. Heidän lisäkseen majatalossa vieraili oleskelumme aikana neljä eri pariskuntaa, pääasiassa Sveitsistä. Meidän asumuksemme oli erillinen talonpuolisko omine pihoineen, joten omaa rauhaa riitti yllin kyllin. Omistajaperhe oli vallan viehättävä ja ystävällinen, ja kaikesta oli huolehdittu erinomaisesti. Talo ja piha-alue oli kaunis ja hyvin hoidettu.

Majatalo

Majatalon ruokailutila

Meidän asumuksemme

20150615_105154

Pihapiirin koirakaverit

Matkan aikana kävimme vierailemassa TV:stä tutun Jyrki Sukulan ja hänen vaimonsa Riikan viinitilalla Serralunga d’Albassa, sillä olimme valmiiksi jo aivan lähistöllä. Valitettavasti Jyrki oli Suomessa laittamassa hotelleja kuntoon, eikä itse ollut paikan päällä. Vierailuun kuului viinimaistiaisia sekä ihania antipasteja, jotka Riikka meille loihti. Sukulat ovat varsin vieraanvaraisia, ja tilalla oli mukavaa ja mielenkiintoista käydä. Oli kiva kuulla miten he olivat sinne päätyneet ja kuinka he olivat sopeutuneet italialaiseen elämänmenoon.

Nämä maisemat <3

Kun Italiassa kerran olimme, niin vierailimme vielä toisellakin, Braidan, viinitilalla. Tällä tilalla viiniä tuotettiin jo huomattavasti suuremmassa mittakaavassa. Kiertelimme oppaan kanssa katselemassa tuotantotiloja ja kierroksen lopuksi saimme maistella 8:aa erilaista viiniä.

Jottei blogin teema vallan unohdu, niin seuraavana pieni kuvakooste hyvin tyypillisistä italialaisista ruoka-annoksista. Italiassahan ruoka on melko simppeliä. Se koostuu hyvistä tuoreista raaka-aineista, eikä silloin sen kummempaa kikkailua juuri tarvitakaan.

Cantaloupemelonia ilmakuivatulla kinkulla

Vitello tonnato eli vasikkaa tonnikalatahnalla

Basilicapestopasta. Ja reilusti parmesaania tietysti!

Pannacottaa ananasjäämurskalla

Risotto, jossa joukossa italialaista makkaraa

Naudanlihaa, rucolaa ja parmesaania

Carpaccio

Ja tietysti, gelato!

Italialainen elämänmeno on varsin vauhdikasta ja äänekästä, mutta pääasiassa kuitenkin todella ystävällistä ja sydämellistä. Lapset huomioidaan kivasti joka paikassa, ja tarjoilijat lepertelevät pikkuisille mielellään. Italiassa vallalla oleva siesta-kulttuuri aiheutti meille välillä hieman päänvaivaa, sillä oma päivärytmimme ei oikein tahtonut mennä sen mukaisesti. Ravintolat olivat auki lounasaikaan, kun bebe nukkui päikkäreitään, ja avasivat ovensa uudestaan usein vasta klo 19-20. Päädyimmekin monesti tekemään ruokaa itse ”kotona”. Herkkuhetkiin kokosimme tarjolle erilaisia juustoja, oliiveja, kinkkuja ja paljon hedelmiä.

Mmmmmmm, juustoa

9 kg:n jättivesimeloni

Viimeisenä iltana kävimme syömässä Ristorante da Marisa al Castellossa, joka sijaitsi korkealla mäen päällä, kylän keskustassa

Mitä kaunein auringonlasku, täydellinen päätös ihanalle lomalle

Italiasta ajoimme takaisin Frankfurtiin mahdollisimman suoraa reittiä Sveitsin läpi, noin 800 km. Matkaa Saksasta Italiaan päin kertyi likimain 1000 km, joka jakautui siis kahdelle päivällä. Hyväkuntoisia teitä ja autobaanoja pitkin matka sujui kuitenkin melko rattoisasti, ja taukoja pidettiin aina tarpeen mukaan.

Matka 7-kuukauden ikäisen matkaseuralaisen kanssa meni todella hyvin. Meidän typy se ei lentämisestä ollut tälläkään kertaa moksiskaan. Menolennolla aika kului lähinnä syöden ja leikkien, ja paluumatkalla neiti nukkuikin lähes koko matkan. Matkan aikana saimme monesti huomata, ettei niinkin lähellä kuin Keski-Euroopassa matkustellessa monestakaan paikasta löydy kovin mukavia fasiliteetteja vauvanhoitoon (tosin eipä löydy usein Suomestakaan). Varsinkin pienemmissä ravintoloissa ja kahviloissa oli turha edes haaveilla moisista mukavuuksista, ja yllättävän harvassa paikassa oli edes syöttötuolia. Hanoista tuli vain kylmää vettä ja tilat oli suunniteltu mini-ihmisille. Vaippoja siis vaihdettiin milloin missäkin lattiannurkkauksessa. Hyvin kuitenkin selvittiin vauvan kanssa, ja sen mukaan mentiin mitä eteen milloinkin sattui. Ripaus seikkailumieltä on aina hyvä olla matkustaessa mukana niin hyvin menee. Lensimme kotiinpäin Lufthansalla ja iloiseksi yllätykseksemme saimme pitää Frankfurtin kentällä rattaat portille saakka mukana. Portilla sitten kasasin rattaat, ja henkilökunta vei ne siitä koneeseen. Ymmärtääkseni Hesa-Vantaalla rattaita ei saa koskaan viedä portille, ainakaan nykyisin, oli lentoyhtiö mikä tahansa (korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä).

Kaikenkaikkiaan loma oli aivan ihana ja matkan aikana tuli nähtyä taas paljon uusia paikkoja. Alppien yli ajaminen oli minulle aivan uusi kokemus ja maisemat olivat todella henkeäsalpaavia. Italiaan jäi ehdottomasti pieni pala sydämestäni – jo kuvia katsellessa tuli ikävä. Palaamme varmasti vielä takaisin!

SAMSUNG CSC

Tulipa siitä pitkä tarina! Kiva, jos jaksoit lueskella ja katsella loppuun saakka.

Me lähdemme tästä Kaakkois-Suomen suuntaan juhlimaan mieheni kummitytön 1-vuotissynttäreitä ja viikonloppuna rakkaiden ystävien häitä <3 <3 <3 Hyvää loppuviikkoa!